Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actualIntrebari din Domeniu

Cronica antreprenoriala – bilanturile, declaratia de inactivitate si noutati granturi

Cronica Antreprenoriala

Afla ce noutati avem pentru tine in editia de saptamana aceastaacronicii antreprenoriale:

1. Ordinul care reglementeaza principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale firmelor a fost publicat in MOF 66/2021 prin Ordinul nr. 58/2021. Urmeaza publicarea formularului pdf  pe site-ul ANAF, dupa care se vor putea depune situatiile financiare pe 2020. Componenta si complexitatea situatiilor financiare difera in functie de categoria de marime a entitatii.

Pentru SRL-uri, termenul limita de depunere este 31 mai 2021, iar pentru ONG-uri termenul este 30 aprilie 2021.

Entitatile care nu au desfasurat activitate de la constituire pana la sfarsitul exercitiului financiar de raportare nu intocmesc situatii financiare anuale, urmand sa depuna o declaratie pe propria raspundere a persoanei care are obligatia gestionarii entitatii numita declaratie de inactivitate. Termenul este 1 martie 2021.

La bilanturi se anexeaza urmatoarele documente:

  • raportul administratorilor
  • raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori (daca este cazul)
  • propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile
  • prima pagina din situatiile financiare anuale listata cu ajutorul programului de asistenta
  • informatiile de prezentat de catre microentitati sau notele explicative dupa caz
  • o declaratie scrisa a administratorului prin care isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatiilor financiare anuale si confirma ca: politicile contabile utilizate la intocmirea situatiilor financiare anuale sunt in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile, ca situatiile financiare anuale ofera o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea desfasurata si ca persoana juridica isi desfasoara activitatea in conditii de continuitate

2. Platforma aici.gov.ro a fost actualizata pentru a putea fi incarcate formularele necesare solicitarii indemnizatiei pentru reducerea timpului de munca. Pe durata reducerii timpului de munca salariatii afectati de masura beneficiaza de o indemnizatie de 75% din diferenta dintre salariul de baza brut lunar prevazut in contractul individual de munca si salariul de baza brut lunar aferent orelor de munca efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de munca, in completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat. De asemenea, platforma a fost actualizata pentru a permite solicitarea indemnizatiei pentru urmatoarele doua masuri:

  • Angajatorii care in perioada 1 iunie 2020-31 decembrie 2020 incadreaza in munca, pe perioada nedeterminata, cu norma intreaga, persoane in varstade peste 50 de ani ale caror raporturi de munca au incetat din motive neimputabile lor, in perioada starii de urgenta decretate prin Decretul nr. 195/2020privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, prelungita prin Decretul nr. 240/2020, sau a starii de alerta instituite prin Hotararea Guvernului nr. 394/2020privind declararea starii de alerta si masurile care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, inregistrati ca someri in evidenta agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceasta categorie, 50% din salariul angajatului, dar nu mai mult de 2.500 lei.
  • Angajatorii care incadreaza in munca, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie 2020, pe perioada nedeterminata, cu norma intreaga, persoane cu varsta cuprinsa intre 16 si 29 de ani inregistrati ca someri in evidenta agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceasta categorie, 50% din salariul angajatului, dar nu mai mult de 2.500 lei.

3. Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului a publicat in 21 ianuarie 2021 o lista de intrebari frecvente si raspunsuri privind cele 3 masuri de sprijin : microgranturi, granturi pentru capital de lucru si granturi pentru investitii. Lista poate fi consultata aici.

Ministerul a publicat in 21.01.2021 si o statistica a evolutiei solicitarilor pentru cele 3 masuri, astfel:

  • la microgranturi toate cele 29.250 solicitari au fost procesate din care 16.504 au fost platite
  • la granturi pentru capital de lucru din cele  22.226 solicitari au fost procesate 12.887 si platite 2.774
  • la masura 3 sunt in prezent  9.483 solicitari transmise

4. Datorita majorarii salariului minim incepand cu 13 ianuarie 2021 nivelul minim al venitului lunar asigurat inscris in contractul de asigurari de pensii este de 2.300 lei.

Potrivit legii, in cazul asiguratilor care au incheiat contracte de asigurare sociala conform Legii nr. 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale o constituie venitul lunar asigurat inscris in contractul de asigurare sociala, dar nu mai putin decat valoarea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.

Noua valoare de 2.300 lei nu are implicatii in ceea ce priveste contractele de asigurare sociala ce au fost incheiate pana la data de 13 ianuarie 2021, in temeiul O.U.G. nr. 163/2020, se arata intr-un comunicat al Casei Nationale de Pensii Publice.

5. La data de 21 ianuarie 2021 a expirat perioada de 18 luni pe care societatile pe actiuni si in comandita pe actiuni o aveau la dispozitie pentru a converti in actiuni nominative actiunile la purtator existente si de a depune actul constitutiv actualizat la oficiul registrului comertului, ca urmare a intrarii in vigoare a Legii nr. 129/2019 privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.

Neindeplinirea, pana la expirarea termenului de 18 luni, a obligatiei de conversie, de catre societatile pe actiuni si in comandita pe actiuni, da dreptul oricarei persoane interesate, precum si Oficiului National al Registrului Comertului, sa solicite tribunalului, sau, dupa caz, tribunalului specializat, dizolvarea societatii respective.

6. ANAF a publicat calendarul fiscal pe luna februarie 2021. Acesta este disponibil aici.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *