factura online

Definitie Factura Online


Ce este Factura?

Conform Anexei 3 din OMFP nr. 2634/2015 privind intocmirea si utilizarea documentelor financiar-contabile de catre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) - (4) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, factura este un document justificativ care sta la baza inregistrarii in contabilitate a operatiunilor economice.

Entitatile trebuie sa asigure un regim intern de numerotare a facturilor. Astfel, fiecare document va avea un numar de ordine sau o serie, dupa caz, ce trebuie sa fie secventia l(a), stabilit(a) de entitate. In alocarea numerelor se va tine cont de structura organizatorica, respectiv gestiuni, puncte de lucru, sucursale etc.

In ceea ce priveste operatiunile economice pentru care, conform prevederilor Codului fiscal, nu exista obligatia intocmirii facturii, inregistrarea acestora in contabilitate se efectueaza pe baza contractelor incheiate intre parti si a documentelor financiar- contabile sau bancare care atesta acele operatiuni, cum ar fi: aviz de insotire a marfii, chitanta, dispozitie de plata/incasare, extras de cont bancar, nota de contabilitate etc.

Ce este e-Factura?

In anul 2021, prin OUG nr. 120, s-au pus bazele introducerii in Romania a unui sistem national privind factura electronica cunoscut sub numele de Sistemul RO e-Factura, prin care se asigura transmiterea facturilor de la emitent catre destinatar prin mijloace electronice.
De atunci, cadrul legislativ a evoluat, implementarea fiind etapizata. In momentul de fata exista obligativitatea utilizarii Sistemului RO e-Factura in relatia comerciala dintre doi operatori economici stabiliti in Romania (B2B), iar incepand cu 1 ianuarie 2025 va exista si in relatia dintre un operator economic si o persoana fizica (B2C).

Factura electronica este in format XML si se transmite de catre emitent in Sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, adica intr-o platforma speciala dezvoltata si gestionata de Ministerul Finantelor.

Incepand cu 1 iulie 2024, potrivit art. 319 alin. 1^1 din Codul fiscal, pentru operatiunile realizate intre persoane impozabile stabilite in Romania, sunt considerate facturi numai facturile de tip XML care indeplinesc conditiile prevazute de OUG nr. 120/2021

Factura electronica cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele informatii:

  1. identificatorii de proces si de factura;
  2. data facturii;
  3. informatii privind identificarea operatorului economic care a livrat bunurile/produsele, a prestat serviciile sau a executat lucrarile;
  4. informatii privind destinatarul facturii electronice;
  5. informatii privind beneficiarul platii;
  6. informatii privind reprezentantul fiscal al emitentului;
  7. identificarea tipului de bunuri/produse livrate, servicii prestate sau lucrari executate;
  8. referirea la contractul de achizitii publice/sectoriale, de concesiune de lucrari si servicii, precum si, dupa caz, la contractul de achizitii publice in domeniile aparar ii si securitatii;
  9. detalii privind executarea lucrarilor, livrarea bunurilor/produselor sau prestarea serviciilor;
  10. instructiuni de plata;
  11. informatii privind creditari sau debitari;
  12. informatii privind pozitiile de pe factura;
  13. defalcarea TVA;
  14. totalul facturii.

Semnarea facturii electronice

Emitentul nu are obligatia semnarii facturii electronice. Validarea si semnarea facturii se fac numai de catre Ministerul Finantelor prin aplicarea unei semnaturi de tip sigiliu electronic si acestea nu echivaleaza cu confirmarea realitatii sau a legalitatii tranzactiilor cuprinse in factura.

Cum circula factura electronica

Emitentul facturii electronice este obligat sa o transmita in Sistemul RO e-Factura. Pe de alta parte, destinatarul va receptiona factura tot in Sistem. Accesul in Sistem, atat pentru emitenti cat si pentru destinatari, se face numai prin intermediul unei semnaturi electronice (certificat digital) fie direct pe site-ul ANAF, fie prin interconectarea unei aplicatii dedicate (cum este si SmartBill) cu Sistemul RO e- Factura (tip API - Application Programming Interface).

Cum se corecteaza factura electronica

Daca factura a fost emisa dar nu a fost transmisa in Sistem / are erori de validare, atunci se poate modifica/anula si apoi transmite in Sistem.

Daca factura a fost emisa si transmisa in Sistem (semnata de MFP) atunci:

    Varianta 1: se emite o noua factura cu:
  • informatiile din factura initiala, numarul si data facturii corectate, valorile cu semnul minus si
  • informatiile si valorile corecte
    Varianta 2: se emit doua facturi:
  • una cu informatiile din factura initiala, numarul si data facturii corectate, valorile cu semnul minus si
  • alta cu informatiile si valorile corecte

Arhivarea facturilor electronice

Pentru acest tip de facturi nu exista reguli speciale de arhivare, ceea ce inseamna ca se aplica regulile generale stabilite prin OMFP nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile, adica se pastreaza timp de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui al incheierii exercitiului financiar in care au fost întocmite, iar facturile care atesta provenienta unor bunuri cu durata de viata mai mare de 5 ani se pastreaza pe perioada corespunzatoare duratei de viata utila a acestora. Avand in vedere formatul specific tip XML, arhivarea va fi facuta in format electronic.

Deducerea TVA

Conditiile de exercitare a dreptului de deducere sunt reglementate de art. 299-300 din Codul fiscal si printre acestea se afla si conditia de a detine o factura. Incepand cu 1 iulie 2024, pentru operatiunile realizate intre persoane impozabile stabilite in Romania, autoritatile romane considera facturi numai facturile electronice tip XML care indeplinesc conditiile prevazute de OUG nr. 120/2021, ceea ce inseamna ca in lipsa facturii electronice dreptul de deducere va fi refuzat.

9_ani_experienta_icon
0

E-FACTURI TRIMISE

9_ani_experienta_icon
0

ANI EXPERIENTA

clienti_fericiti_icon
0

CLIENTI FERICITI

facturi_pe_luna_icon
0

FACTURI EMISE LUNAR

facturati_pe_an_icon
0

EURO FACTURATI PE AN